Kortingscodes, je hebt er vast wel eens van gehoord of zelfs gebruik van gemaakt. Tegenwoordig kun je er niet meer omheen, want kortingscodes worden in zeer uiteenlopende bedrijfstakken en branches gebruikt en geven voordeel op een dienst of service.
Het ontstaan van kortingscodes
Offline bestaan kortingscodes al tientallen jaren. Denk maar eens aan coupons die je in de krant of reclamefolders zag staan, die moest je uitknippen en meenemen naar de winkel om korting te ontvangen. Maar sinds de komst van internet is vrijwel alles ook digitaal mogelijk. We boeken immers ook online reizen en kopen kleding online, iets wat 25 jaar geleden onmogelijk was. Gezien de online markt zo ontzettend hard is gegroeid, kun je ook online gebruik maken van couponcodes om hiermee korting te krijgen op het product of de dienst die je online aanschaft.
Wat zijn kortingscodes precies?
De meerderheid van online winkels maakt gebruik van kortingscodes die je kunt invullen bij het bestelproces. Maar wat zijn die codes nu precies? Bedrijven geven deze codes uit om diverse redenen. Er zijn bijvoorbeeld persoonlijke codes die maar één keer worden verstrekt, maar het merendeel van de codes is voor een grotere doelgroep bedoeld.
Een kortingscode bestaat meestal uit een letter- en/of cijfercombinatie en geeft een vast bedrag of een percentage aan voordeel op het totaalbedrag.
Waarom worden kortingscodes verspreid?
Voor online marketeers zijn couponcodes erg handig om het effect van een bepaalde campagne te meten. Door het verspreiden van een kortingscode kunnen zij bepalen in hoeverre een campagne succesvol is geweest en met hoeveel procent de omzet is toegenomen ten opzichte van een periode zonder campagne. Een ander voorbeeld is dat een kortingscode wordt verspreidt om de consumenten kennis te laten maken met een nieuw product of dienst. Consumenten zullen een product/dienst eerder aanschaffen met korting, als ze hier nog niet eerder gebruik van hebben gemaakt. Daarnaast kan een actie ook gebruikt worden om de laatste items van een collectie of periode te verkopen.
Bij veel winkels wisselt de collectie een aantal keer per jaar en om de laatste items nog te kunnen verkopen kan er zo een boost worden gegeven door een kortingscode te verspreiden.
Tot slot kunnen vouchers ook worden gegeven voor diverse andere marketingcampagnes- of doeleinden. Een voorbeeld hiervan is om excuses aan te bieden vanuit de winkelier naar de consument.
Waar kun je online kortingscodes vinden?
Op het internet zijn er talloze sites die kortingcodes, aanbiedingen en acties aanbieden. Er zijn ook diverse manieren mogelijk om goede actiecodes te vinden. Hieronder vind je de belangrijkste:
- Zoek via zoekmachines zoals Google. Als je bijvoorbeeld een kortingscode zoekt van GOOSE VPN gebruik dan ‘GOOSE VPN kortingscode’ als zoekterm. Je zult dan uit de zoekresultaten een aantal pagina’s krijgen waar je actiecodes kunt vinden.
- Via kortingscode sites zoals Kortingsboncode.nl. Er zijn een aantal grote sites die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van kortingscodes. Echter zijn er de laatste jaren behoorlijk veel van deze sites bij gekomen waardoor het aanbod niet altijd professioneel is. Let daarom goed op via welke site je een kortingcode gebruikt. Aanbiedingen of kortingscodes die te mooi lijken om waar te zijn, die zijn dat meestal ook. Overigens zijn er ook gespecialiseerde kortingscode sites waar je alle codes van een specifieke markt bij elkaar vindt. Enkele voorbeelden: hotels, reizen, kleding, kinderen, verzekeringen en dagjes uit.
- Via nieuwsbrieven. Grote bedrijven geven vaak zelf kortingscodes uit. Deze worden gecommuniceerd via hun social media kanalen en/of via de nieuwsbrief. Als je hierop bent geabonneerd ben je als eerste op de hoogte van de couponcodes en aanbiedingen. Tip: schrijf je alleen in op de nieuwsbrieven van bedrijven waarin je echt bent geïnteresseerd of maak een speciaal e-mailadres aan om deze mailings te ontvangen. Bedrijven sturen namelijk nogal veel reclame waardoor je mailbox al snel helemaal vol zit met reclame-uitingen.
- Social Media. Mensen die actief zijn op Twitter kunnen bijvoorbeeld zoeken door middel van hashtags (#) naar kortingscodes. Je hebt dan een grote kans dat je Tweets tegenkomt van mensen die een kortingsvoucher of actie willen delen. Ook op Facebook zijn er speciale fanpagina’s waar allerlei kortingscodes, acties en aanbiedingen te vinden zijn. Als je zo’n betreffende pagina ‘liked’ komen alle geplaatste codes automatisch in je nieuwsfeed terecht.
Waar kun je kortingscodes voor gebruiken?
Als je een geldige kortingscode hebt gevonden, wil je deze natuurlijk zo snel mogelijk activeren. Het is raadzaam om vooraf altijd de voorwaarden te lezen om eventuele teleurstellingen te voorkomen. Er hangen meestal een aantal eisen/regels aan een code vast. Zo komt het vaak voor dat je een code pas kunt activeren vanaf een bepaald bestelbedrag. En soms zijn er ook merken uitgesloten, hier ontvang je dus geen korting op!
Daarnaast kan het de moeite waard zijn om een aantal punten af te wegen: als de korting een percentage is, kan het je veel voordeel opleveren als je een duurder item wilt aanschaffen zoals een wasmachine of bankstel. Meestal zijn couponcodes ook niet geldig in samenwerking met andere codes, acties of aanbiedingen. Maar dit kan per winkel verschillen en is afhankelijk van de actie.
Hoe moet je een code activeren?
Dit is per webwinkel erg verschillend. Het is wel een feit dat de code geactiveerd moet worden voordat je de bestelling gaat betalen. Als je klaar bent met shoppen, klik je op het winkelmandje om in het overzicht terecht te komen waar je alle geselecteerde items ziet die je eerder hebt aangeklikt. Het hangt van de winkel af of je in dit overzicht al een kortingscode kunt verzilveren, of dat dit in de volgende stappen kan.
Bij webwinkels is het soms noodzakelijk om een account aan te maken voordat je de bestelling kunt plaatsen. Echter hoeft dit niet altijd en dan is het belangrijk dat je je juiste gegevens invult zoals adres, woonplaats en telefoonnummer. Selecteer tijdens het bestelproces ook de gewenste verzendmethode en de manier waarop je wilt betalen. Let er dus wel op dat je de kortingscode hebt geactiveerd voordat je het bedrag gaat betalen.