De Consumentenbond heeft een steekproef gehouden onder webwinkels en daaruit is naar voren gekomen dat een deel van de webwinkeliers het niet zo nauw neemt met de regels voor retourzendingen. Zo blijkt dat vijfentwintig procent van de webshops het aankoopbedrag te laat terugbetaalt aan de consument en ongeveer vijftig procent van de online winkeliers betaalt de verzendkosten niet terug.
Niet alle webshops voldoen aan verplichtingen voor retourzendingen
Tijdens de steekproef werden er ongeveer 270 producten besteld bij meer dan honderd verschillende webwinkels. Na ontvangst van de bestellingen werden de producten direct weer geretourneerd. Aan de hand van deze actie kon worden vastgesteld dat een deel van de webshops niet aan de verplichtingen voor retourzendingen voldeed, zoals deze zijn vastgelegd in de wet Koop op Afstand. Het te laat terugbetalen van de kosten en het niet terugbetalen van de verzendkosten kwam vaak voor, maar er waren ook webshops die in de fout gingen met de gehanteerde algemene voorwaarden. In plaats van dat er geld werd teruggestort naar de consument werd er bijvoorbeeld een vervangende kortingscode verstrekt.
Wettelijke bedenktijd van 14 dagen
Indien een consument een online aankoop doet, dan geldt er een wettelijke bedenktijd van veertien dagen met het recht het geld terug te ontvangen. Ook de verzendkosten moeten worden terugbetaald als de bestelling retour wordt gezonden. Overigens is de consument zelf wel eventueel kosten kwijt aan het retourneren van het product tenzij deze service door de webwinkelier gratis wordt aangeboden. De meeste webwinkels zijn op de hoogte van de regels, maar er worden vaak smoesjes gebruikt, waarna pas na lang aandringen van de consument voldaan wordt aan het verzoek van terugbetaling van de bestelling en verzendkosten.
Gelukkig zijn er webshops die zich wel aan de regels houden, dit zijn onder andere: Groupactie, Colorland en natuurlijk Bol.com.